Ovo je termin koji se često vezuje za igračke namenjene ranom razvoju dece ali se vrlo često upotrebljava pogrešno, nekada iz neznanja ali nekada i sa namerom da nekoj igrački daju lažnu vrednost i tako i opravdaju cenu. Iz tog razloga smo želeli da svim roditeljima približimo ovaj termin ali i istaknemo veliku važnost igračaka koje ispred svog imena zaista imaju tu veliku reč – DIDAKTIČKE ! Otkrivamo vam koje sve igračke možemo zapravo nazvati ovim imenom.
Na početku, sam naziv „didaktika“ dolazi od grčkog glagola „didaskein“ (διδάσκειν) koji između ostalog znači – poučavati, obučavati, predavati… Pa tako vrlo jednostavno dolazimo do toga da su didaktičke igračke u najkraćem one igračke koje decu nešto uče. Drugim rečima, one igračke koje ih navode na razmišljanje! A ima li veće vrednosti za vaše dete od ove? Ove igračke, između ostalog, u sebi kriju male zadatke i izazove koje dete treba da putem posmatranja, pokušaja i pogrešaka reši. Da stavi na određeno mesto, složi, sortira, provuče, poređa po veličini, reši … i sve druge aktivnosti koji od njih traže intelektualni napor. Ne, ne brinite, nećete preterati jer mališani u tom periodu posmatraju to kao izazov i igru jer u njihovoj prirodi u ovom uzrastu je radoznalost, istrađivački duh, znatiželja i aktivno traženja rešenja. Sve će se svoditi na igru i zabavu, a zapravo će učiti i zato je od malena jako važan izbor igračaka. Ne zaboravite – učenje kroz igru je najlakše učenje !
Didaktičke igračke navode decu da razmišljaju, razvijaju logičko zaključivanje, kreativnost, koncentraciju ali vrlo važne motoričke sposobnosti kao i razvoj govora. Iako je u naslovu ovog teksta naglašena reč „igračke“, za didaktiku se mogu vezati i sve aktivnosti sa decom koje sami možete napraviti kod kuće. Dobra ideja mogu biti umetaljke sa geometrijskim oblicima koju možete da napravite od kartona. Pored toga što će dete Njome možete učiti
3 najvažnije didaktičke igračke
1.Umetni oblik
Umetaljke zahtevaju od deteta da pažljivo posmatra oblike elemenata koje su zadate na slagalici i oblike utisnute na drvenoj podlozi. Dete treba da ih analizira, upoređuje i stavi na tačno predviđeno mesto radeći tako na složenim misaonim procesima koji veoma važni za intelektualni razvoj deteta. Pored toga, uz pomoć roditelja i malo mašte igra može da se unapredi i da se razvije u priču. Ovakve igračke veoma su važne za intelektualni razvoj deteta i razvoj motoričkih sposobnosti.
2.Prstenovi na slaganje
Ove slagalice se uglavnom sastoje se od baze i prstenova koje je potrebno složiti na nju. Svi elementi za slaganje su različite veličine i u različitim bojama pa ih je potrebno poređati od većeg prema manjem da bi na kraju postavili veliku kuglu ili neki drugi opblik. Ova igračka se preporučuje za razvoj opažanja i zaključivanja, serijacije i fine motorike i preporučena je za uzrast od 12+ meseci.
3.Lavirint
Mini lavirinti su igračke koje se sastoje žičane konstrukcije i drvene podloge i kod dece podstiče razvoj pokreta i fine motorike, vizuelnog praćenja predmeta, koncentraciju i pažnju. Mališani će uživati u pomeranju perlica sa jedne na drugu stranu lavirinta ne sluteći da tim pokretima vežbaju važnu sposobnost koja se zasniva na koordinaciji ruka – oko. Ova igračka namenjena je uzrastu od 12 + meseci.
4.Aktivity kocke
Edukativne kocke su višenamenske igračke za zabavu i edukaciju mališana uzrasta od 18 meseci do šest godina. Multifunkcionalnost se izražava postepeno, kako dete raste i razvojno prispeva za određene igre – zadatke. Za naše najmlađe drugare (18 m – 3 god) – namenjene su vežbe fine motorike: prepoznavanje oblika elemenata i njihovo ubacivanje kroz otvore za tu namenu. Ovaj način učenja, čiji su koraci – pokušaj, greška, analiza i zaključak, veoma su važan deo razvoja intelektualnih sposobnosti deteta. Kroz ovaj deo igre dete uči i boje, kao i nazive ilustracija (srce, cvet) na elementima za igru.Malo starija deca (3 – 4 god) – uz ovu dukativnu kocku mogu savladati nizanje na kanap (fina motorika), kao i brojanje uz pomoć nanizanih perlica koje podsećaju na mini-računaljku. Putem stavljanja i vađenja elemenata iz kutije, dete uči prostorne odnose „unutra-napolje“. Deca uzrasta od 4 do 6 godina, ovu igračku mogu koristiti za učenje gledanja na sat.
I ako nam se neka učini da nije važno sa kojim igračkama se igra vaše dete i na koji način moramo vam reći da ste u zabludi jer izbor igračaka će oticati na razvoj vašeg deteta, pojedinačnih sposobnosti i vepština ali i na razvoj sampouzdanja.
Uživajte u učenju, pardon, IGRI !
Comments are closed